Kako se uspešno učiti nove besede
Kako mlajšemu otroku pomagati, da se bo uspešno učil angleščino?
Večinoma si starši za svojega otroka želimo, da bi se uspešno učil. Nekateri otroci spontano najdejo zase načine, ki jih podpirajo, da so uspešni. Marsikateremu otroku pa lahko pomagamo tudi sami doma, da preprečimo težave.
Po mojih izkušnjah se začne življenje otroka in njegovih staršev komplicirati, ker/ko:
1) se ne zna učinkovito učiti šolske snovi, to na žalost pogosto privede do naslednje težave, da
2) otrok ne zmore slediti novi snovi, ne zmore slediti vsemu, kar jemljejo v šoli in/ali kar drugi že znajo. To največkrat potegne za seboj, da
3) otrok še bolj odlaša z učenjem in se mu izogiba, ker čuti, da je vsega preveč in ne zmore, težave so čedalje hujše, zato
4) neha zaupati v svoje zmožnosti in sposobnosti, enostavno težko vidi, kako bi se izkopal iz težav.
Takrat se prižgo vsi alarmi in starši iščemo načine, kako pomagati.
Zadnjih dvajset let vse to dobro poznam in si želim, da bi več otrokom lahko prihranila napete trenutke učenja tik pred testom ali po možnosti pred popravnim izpitom. Stres je res ogromen, pričakovanja velika in marsikateri otrok je čisto iz sebe. To žal pomeni, da je njegov živčni sistem večino časa v simpatičnem načinu delovanja: (beg, boj ali zmrznitev). Raziskave so pokazale, da se otrokova sposobnost dojamanja in učenja zniža za približno 30 %. Zaradi tega pa si otrok dejansko niti ne more ničesar tako dobro zapomniti, kot bi si sicer lahko.
Če bi se učil sproščeno, brez prehudega časovnega pritiska, v sproščenem okolju svojega doma, ko se živčni sistem zregulira in deluje pretežno v parasimpatičnem načinu delovanja, bi bilo lažje in hitrejše tudi učenje. Torej rešitev je sprotno učenje, nikakor odlašanje.
Kako doseči, da se otrok uči sproti?
Kadar imamo na začetku učenja katerekoli nove veščine najprej pozitivne izkušnje, nas potem kakšna manj prijetna izkušnja ne prizadene tako močno, da bi kar odnehali. Še vedno smo se pripravljeni učiti naprej.
To je podobno kot takrat, ko se je vaš otrok učil voziti kolo. Na začetku ste ga starši najverjetneje spremljali in pazili nanj, da je na poganjalčku ali kolesu s pomožnimi koleščki najprej dobil veselje in začel uživati v vožnji. S tem ste zagotovili, da si je kljub kasnejšim občasnim padcem še vedno želel voziti kolo. Še vedno ga vozi in se z veseljem usede nanj, padci so že zdavanj pozabljeni.
Pri učenju angleščine je podobno. V prvih treh letih osnovne šole, ko se učijo predvsem s pesmicami, gibalnimi igrami in poslušanjem ter gledanjem, se otrok navadno počuti varen, ker ni potrebno pokazati posebnega znanja, ni še pod stresom hudega ocenjevanja. To je primeren čas, da se čim več besedišča nauči preko igric, sličic, ponavljanja, pesmic, tako kot se otroci prve triade najraje učijo.
Osebno pri otrocih, ki obiskujejo 3. ali 4. razred uporabljam čim več takšnih pristopov, ki so za otroke igrice, dejansko pa se učijo novega besedišča, novih stavčnih struktur in kratkih dvogovorov. Izboljšujejo svoje veščine poslušanja, razumevanja in govorjenja.
ODLIČEN PRIPOMOČEK so lahko kartončki (flashcards)
Ob tem otroka naučimo učenja novih besed v 2 korakih:
prvič si zapomni, kako se reče nečemu v angleščini, ko pogleda sličico in ponovi za vami ali učiteljico;
drugič pa se šele ko razume besedo, uči kako se zapiše.
Krasen vir kartončkov, zbranih po temah, lahko preverite na spletni strani: https://learnenglishkids.britishcouncil.org/print-make/flashcards
Lahko si natisnete barvne in na eno stran natisnete barvne sličice, na drugo stran pa besede.
Lahko pa si natisnete črno-bele in potem otrok sam pobarva sličice, če ima voljo in čas.
Kako iz kupa kartončkov naredite igrico za otroka?
Začnete tako, da najprej skupaj poimenujeta sličice, da si jih otrok lahko zapomni. Šele nato otrok preveri vas in vi njega, koliko si je že zapomnil.
Na mojih tečajih vidim, da otroci zelo radi usvojijo novo besedišče na takšen način. Potem pa lahko naredite nadgradnjo. Otroku pokažete besedo, ki pomeni način gibanja ali dejavnost, on pokaže s telesom, s pantomimo, kaj to pomeni. Vključevanje telesa je bližnjica do boljšega pomnjenja, ker pri tem aktiviramo delovanje obeh možganskih polovic.
Otroci se v resnici radi igrajo in imajo radi našo pozornost in čas, da se posvetimo samo njim in smo z njimi polno prisotni v tistem trenutku. Zato je takšno učenje zelo prijetno in učinkovito.
Če tega ne morete izvajati doma, pa je redno učenje preko spleta ali v živo na tečaju dobra alternativa, da vaš otrok postaja vse boljši tako pri sami tehniki učenja, kot pri pomnjenju in uporabi angleščine. Ko spozna na tečaju recimo različne načine in tehnike učenja, potem zase izbere tiste, s katerimi se najlažje in najhitreje zapomni.
Mlajši in starejši otroci imajo v resnici veliko raje » jezikovne igrice« kot suhoparno učenje. Jezikovna igrica je dobro premišljena in strukturirana oblika dejavnosti, s katero se otrok dejansko veliko novega nauči, zato je zgornji opisani način s kartončki lahko dobro izhodišče.
Želim vam veliko zabave in veselja ob kartončkih.
Če vas zanima še, kako naučiti otroka pravilnega zapisa, pa si lahko preberite naslednji članek: Kako se naučiti zapisati besede.